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GUY MEES – THE LOST SPACE

Edited by Lilou Vidal

2018

French | English | Vlaams
26 pages

ISBN: 978-2-918252-58-0

16 €

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Guy Mees (b. 1935–2003) is a Belgian artist whose oeuvre encompasses photographs, videos, sculptures, and fragile works on paper that combine formal rigor with delicacy and a conceptual approach. A leading figure of the Belgian avant-garde, Mees left a body of work that transgresses conventional aesthetics and discursive classifications. Those familiar with Mees know that he used the enigmatic title, Lost Space, to describe two major bodies of work, distinct in origin and form, separated by a gap of more than twenty years: the geometric objects and panels covered in lace created in the 1960s, and the works he started producing in the 1980s featuring color paper cutouts pinned to walls. This publication is dedicated to a lesser-known chapter in that story: the writing process of a short text entitled, likewise, The Lost Space. An ambiguous manifesto for Mees’ work, the text went through a number of revisions, with Mees contributing suggestions, but never authoring it himself. This book reproduces, in facsimile, eight extant versions of the text for the first time, thus giving readers a glimpse of the various gradual changes undergone by The Lost Space.

Published in conjunction with the exhibition Guy Mees – The Wheather is Quiet, Cool and Soft at Mu.ZEE, Ostend (November 25, 2018 – March 10, 2019).

Guy Mees (1935-2003) est une figure centrale de l’avant-garde belge d’après-guerre, dont les nombreux travaux se situent à la croisée de l’abstraction géométrique, du minimalisme, du conceptualisme et des arts appliqués, tout en transgressant leurs codes. Ceux qui sont familiers du travail de Mees savent qu’il désignait, avec le titre énigmatique Lost Space, deux importants corpus dont les origines et les principes formels divergent, et qui sont espacés de plus de vingt ans, entre les années 60 et les années 80. Cette publication est consacrée à un chapitre de cette histoire resté méconnu : le processus d’écriture d’un court texte tenant lieu de manifeste ambigu,
également intitulé The Lost Space, auquel Mees aura contribué à distance par des annotations sans jamais l’écrire ou le signer lui-même. Ce livre reproduit pour la première fois les huit versions du texte, en fac-similé et
reproduites typographiquement à la manière des notes pour le Grand Verre de Duchamp par Richard Hamilton.

Le livre est publié à l’occasion de l’exposition Guy Mees – The Wheather is Quiet, Cool and Soft au Mu.ZEE, Ostende (Novembre 25, 2018 – Mars 10, 2019).

Graphic Design: Joris Kritis
Texts in English, French and Vlaams
26 pages, 26,5 x 18 cm
350 copies
ISBN: 978-2-918252-58-0